فروشندگی حرفه ای ( کلید فروش موفق )

همان طور که می دانید برای دستیابی به هر موفقیتی نیاز به تلاش و تخصص است. فروشندگی هم خود یک مهارت است است که باید نوع فروش و نوع رفتار یک فروشنده کاملاً حرفه‌ای باشد. توجه داشته باشید که خصوصیت فروشنده تعیین‌کننده نحوه تعامل فروشنده با مدیر فروش و دیگر اعضای فروش و مشتری است. در واقع یک مدیر فروش موفق باید توانایی شناخت خصوصیت فروشندگی خود را داشته باشد. در این روزها که بازارهای رقابتی بسیار داغ هستند و هرچه زمان می‌گذرد، سطح توقع از فروشنده هم بالاتر می رود. به طور کلی فروشنده حرفه ای باید بتواند ضعف های خود را بشناسد و آن ها را بهبود ببخشد .در واقع این مدیر فروش است که باید بتواند فروشنده های خوب و حرفه‌ای را استخدام کند. فروشنده باید ویژگی‌های شخصیتی هماهنگی با سازمان و تیم فروش استخدام داشته باشد. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی شناخت خصوصیات فروشنده در هنگام مصاحبه استخدام بپردازیم.

شناخت خصوصیات فروشنده در زمان مصاحبه

حس جاه‌طلبی

در مرحله اول باید بدانید که فروشنده جایگاه خود را در تیم فروش می تواند گسترش دهد و یا خیر؟ در این حالت کافی از او بپرسید که در یک و یا سه و یا پنج سال آینده جایگاه خود را کجا می بیند؟  پاسخ فروشنده به این نوع سوالات بسیار اهمیت دارد.

شور و شوق

شور و شوق فروشنده به مشتری هم منتقل می شود و این موضوع برای مشتری قابل درک است. در واقع از خصوصیات فروشنده حرفه ای می توان به این احساس اشاره کرد. باید از فروشنده بپرسید که چرا محصول شما را می خواهد بفروشد و این موضوع برای او چه معنایی دارد؟

جسور و دلیر بودن

فروشنده نباید ترسی از ارتباط با مشتری داشته باشد و این موضوع برای یک فروشنده حرفه ای بسیار ارزشمند است. یک فروشنده حرفه ای باید بتواند به بهترین شکل ممکن محصولات را معرفی کند.

اعتماد به نفس   

اعتماد به نفس همان چیزی است که در همه کسب و کارها نیاز است. یک فروشنده حرفه‌ای چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین باید بتواند اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

حس رقابت پذیری

رقابت پذیری همان حسی است که یک فروشنده را به فروشنده کاملاً حرفه ای تبدیل می کند. زمانی که حس رقابت به وجود بیاید، هر کسی سعی می کند بهترین اعمال و رفتار را از خود نشان دهد تا در این میدان پیروز شود. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد رفتارهایی صحبت کنیم که منجر به عقد قرارداد و فروش موفق می‌شوند. شما اینگونه رفتارها را می توانید کلید فروش موفق در بازاریابی بدانید.

رفتارهای منجر به عقد قرارداد 

هوش تحصیلی

افراد باید بدانند که رفتارهای هوشمندانه پایه ای برای قدرت آنها در فروش است.

هوش عاطفی

هوش عاطفی به این معنا است که فروشنده باید بتواند تمامی اتفاقات اطراف خود را کاملاً درک کند. این موضوع ممکن است در امر فروشندگی پیش پا افتاده به نظر برسد اما اگر می خواهید یک فروشنده کاملاً حرفه‌ای باشید باید بدانید که این عوامل بسیار تاثیر گذار هستند و حتی کوچکترین موارد هم می تواند کلید فروش موفق باشند.

 فعالیت های اجتماعی آنلاین

یک فروشنده خوب و موفق نباید تنها به یک شیوه فروش اکتفا کند. امروزه با وجود اینترنت و دیجیتال مارکتینگ فروشندگان حرفه ای باید بتوانند از هر شیوه ای که مرسوم است، برای فروش موفق استفاده کنند. در واقع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خود کلید فروش موفق در این دوره هستند.  یک فروشنده موفق از این روش ها برای عملکرد بهتر خود نهایت استفاده را می کند.

 تکنیک فروش به سبک قدیمی اشتباه است!

توجه داشته باشید که تکنیک فروش حرفه ای بسیار گسترده است و اگر می‌خواهید یک فروشنده خوب و حرفه‌ای به صورت آنلاین و یا حضوری باشید باید مانند دیگر مشاغل آموزش ببینید. در واقع باید بدانید که همیشه فروشندگی به معنای فروش لباس و پوشاک و مواد غذایی و .. نیست. گاهی شما باید حرفه و علم خود را به فروش برسانید. قطعاً در این صورت کار کمی پیچیده‌تر است، اما با تکنیکهای فروش موفق می توانید از علم خود استفاده کنید و درآمد خوبی داشته باشید. تکنیک های فروش به سبک قدیمی مانند یک چاقوی کند عمل میکنند که شاید ببرد اما خیلی سخت و قطعاً تمیز بریده نمی شود. همانطور که می دانید مشتری‌ها هم امروزه بسیار هوشمند و آگاه هستند. مشتری به هیچ وجه تمایل ندارد که جنسی به زور و اجبار به او فروخته شود و از این کار متنفر است. مشتری تمایل دارد که به صورت آزادانه و با میل خود انتخاب کند. در نتیجه فروشنده باید این حس اعتماد و آزادی را به مشتری بدهد. تکنیک های فروش حرفه ای بر اساس یک سری قواعد و اصول هستند. اگر می‌خواهید این اصول را به خوبی آموزش ببینید حتماً باید با مشاوران فروش و یا مشاوران دیجیتال مارکتینگ که در این موارد حرفه ای هستند مشورت کنید.

تفاوت تکنیک فروش با فرآیند آن در چیست؟

تکنیک فروش و فرآیند فروش با یکدیگر متفاوت هستند، اما بعضی از افراد آنها را یکسان می دانند که کاملاً اشتباه است. در واقع فرایند فروش همان مسیری است که مشتری باید طی کند و به مشتری بالفعل و یا همان خریدار تبدیل شود. این مسیر فروش در مقاله های قبلی به طور کامل توضیح داده شده است . در فرآیند فروش فرصت ها معاملات و نرخ موفقیت اهمیت دارد و تکنیک فروش هم باید در فرآیند فروش به کار گرفته شود. شما می توانید این تکنیک ها را در فرآیندهای مختلف فروش به کار بگیرید تا نتیجه را مشاهده کنید. به طور کلی تکنیک های فروش زیادی وجود دارند که هر کدام به نوعی ارزشمند هستند. این تکنیک های فروش هر کدام می‌توانند کلید فروش موفق باشند. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی برخی از این تکنیک‌های فروش بپردازیم.

نگاهی به تکنیک های فروش

 تکنیک فروش اسپین

در تکنیک فروش اسپین، موضوع درست سوال پرسیدن مطرح است. در واقع سوالات اشتباه می‌توانند باعث ایجاد تزلزل در فرآیند فروش شوند. در این تکنیک شما باید بتوانید مهارت سوال پرسیدن صحیح را آموزش ببینید. واژه اسپین چهار حروف دارد که هر کدام برای ایجاد انگیزه در مشتری برای خرید کردن به کار برده می شود.

S: SITUATION

حروف اول معنی موقعیت است. تکنیک هایی که به موقعیت مربوط می‌شوند هم چرخه فروش را تشکیل می دهند. باید بدانید که آیا راه حل های شرکت پاسخی برای نیازهای رشد را به وجود می آورد یا خیر؟ تیم فروش باید به اندازه کافی در ارتباط با سوال پرسیدن حرفه‌ای باشد تا اطلاعات مفیدتری به دست بیاورد.

 P: PROBLEM

حروف دوم به معنی مشکلات است. شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید از مشکلات مشتری مطلع شوید. در این صورت می توانید مشکلات آنها را به خوبی حل کنید و حل شدن این مشکلات باعث انجام معامله می شود. شما با استفاده و بهره گیری از همین تکنیک های فروش می توانید متوجه این مشکلات شوید و آنها را حل کنید.

I: IMPLICATION

این مورد هم در ارتباط با سوالاتی است ست که بر نتایج منفی مرتبط از مشکلات برای مشتری متمرکز است و سعی می شود تا به فوریت با آن برخورد شود .

 N: NEED PAY OFF

زمانی که مشتری متوجه می‌شود که شرایطش در حال بدتر شدن است باید از سوالاتی در ارتباط با ارزش واقعی راه حل قابل ارائه برای درمان مطرح می شود، استفاده کند. اگر سوالات به طور صحیح ارائه شود مشتری از فروشنده می پرسد که این محصول چگونه به او کمک می کند. به طور کلی تکنیک های فروش اسپین می تواند کلید فروش موفق برای فروشندگان حرفه‌ای باشد. قطعاً تکنیک های فروش دیگری مانند تکنیک فروش اسنپ و تکنیک فروش چالشگر و تکنیک فروش سندلر و … هم وجود دارند که هر کدام به نوعی تاثیرگذاری خاص خودشان را در فروش موفق دارند.

سخن پایانی

به طور کلی هر فروشنده باید بتواند با تکنیک های فروش موفق رمز و رموز تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل را آموزش ببینند. در این میدان پررقابت فروش، تنها افرادی موفق هستند که می‌توانند از این تکنیک ها نهایت استفاده را کنند و از روش ها و تکنیک های جدید برای فروش استفاده کنند. به طور کلی باید بدانید که امروزه تمامی کارها بسیار هوشمند شده است. حتی در بخش فروش هم باید بسیار هوشمندانه عمل کرد زیرا مشتریان کاملا آگاه و هوشمند هستند. این روزها فروش آنلاین هم بسیار مهم تلقی می شود زیرا افراد برای خرید محصولات ترجیح می دهند به صورت آنلاین و بدون وجود هیچ گونه ترافیک سنگینی اقدام به خرید کنند. از این رو نتیجه میگیریم که بحث دیجیتال مارکتینگ در فرآیند فروش بسیار اهمیت دارد و هر فروشنده حتما باید اطلاعات و تخصص کافی در مورد دیجیتال مارکتینگ و فرآیند فروش به این شیوه داشته باشد. در این میان می‌توانید از متخصصان دیجیتال مارکتینگ مشورت بگیرید تا کلید فروش موفق را سریع تر به دست آورید. یک فروشنده موفق باید قدرت شنیدن نه را هم داشته باشد. البته باید بدانید که در بخش بازاریابی و فروش موفق علاقه هم بسیار اهمیت دارد و باعث ایجاد انگیزه می شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد کلید فروش موفق و فروشنده حرفه ای به دست آورده باشید.