راهکارهای طلایی برای ترغیب مشتری به خرید

روشهای ترغیب مشتری به خرید برند خود

تشویق و ترغیب مشتریان برای تبدیل به مشتری وفادار از دغدغه‌های اصلی در هر کسب و کاری است. شاید در ابتدا تصور کنید که تماس های گرفته شده با شرکت شما هیچ سودی نداشته باشد. باید بدانید که مشتریان در مواقع ضرورت نیاز خود با شرکت ارتباط برقرار می‌کنند. شاید در وهله اول این چنین به نظر برسد که این تماسها هیچگونه فایده ای برای کسب و کار شما ندارند. اما این باور کاملاً غلط است.

شما باید بدانید که چگونه می توانید مشتری را راضی نگه دارید. برای پاسخ به این گونه سوالات باید با دغدغه‌های اصلی مشتریان برای خرید آشنا شوید. در واقع آشنایی با توصیه های روانشناختی باعث می شود تا شما شناخت بهتری نسبت به نیاز مشتری پیدا کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی راهکارهایی برای ترغیب مشتری به برند خود بپردازیم.

 

اهمیت ترغیب مشتری به خرید

مشتری وفادار برای هر کسب و کاری بسیار اهمیت دارد زیرا هر چه تعداد مشتریان وفادار و خرید آنها بیشتر باشد، قطعاً فروش در آن کسب و کار هم بیشتر است. در واقع باید بدانید که ترغیب مشتری به خرید و استفاده از خدمات کار آسانی نیست. شما باید اصول مهم و نکات کلیدی در این این کار را بلد باشید.

این روزها بیشتر افراد با هر نوع کسب و کاری که دارند، به راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا اینستاگرامی می‌پردازند. نکته قابل توجه این است که انتظارات و عادت های مشتریان حضوری با مشتریان آنلاین کاملاً متفاوت است. در نتیجه شما نمی توانید راهکار های یکسانی را برای فروش اینترنتی و آنلاین در نظر بگیرید.

تشویق و ترغیب مشتری به خرید حضوری

مشتری با مسئول فروش ارتباط مستقیم برقرار می‌کند در نتیجه عملکرد بخش فروش در هر نوع کسب و کاری تاثیر مستقیمی بر فروش و حتی اعتبار برند دارد. اصول خاصی برای چگونگی رفتار با مشتری وجود دارد که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر فروش باید علاوه بر احترام به مشتری، در امر ترغیب مشتری به خرید هم نکاتی را رعایت کند. رعایت این نکات ساده و در عین حال کلیدی باعث جلب اعتماد مشتری به برند شما خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا ریزش مشتری هم در کسب و کار شما کاهش پیدا کند.

اگر شما برنامه ریزی صحیحی داشته باشید، ترغیب مشتری به خرید خیلی هم کار سخت و دشواری نیست. تنها کافی است تا با راه و رسم آن آشنایی پیدا کنید. در ادامه به بررسی راهکارهایی برای تشویق و ترغیب مشتری به خرید می پردازیم.

 

۱۰ راهکار طلایی برای ترغیب مشتری به خرید

1)طبیعی برخورد کنید!

زمانی که مشتری به طور حضوری و یا حتی تلفنی با شما به عنوان مدیر فروش ارتباط برقرار می‌کند، توقع دارد تا پاسخ سوالات خود را به طور کامل و صمیمانه دریافت کند. شما به عنوان یک مدیر فروش به هیچ عنوان نباید از یک متن پیش آماده استفاده کنید، زیرا اگر مشتری نیاز به اینگونه پاسخ ها داشت، خود به وب سایت ها و صفحات رسمی شما مراجعه می‌کرد و دیگر نیاز به ارتباط با شما نداشت.

سعی کنید با مشتری با زبان خودش صحبت کنید تا به این شیوه بتوانید او را ترغیب به خرید کنید.  همانطور که می دانید هر فردی دارای روحیات و اخلاق های متفاوتی است. سعی کنید در برخورد با مشتری احساسات او را درگیر کنید تا به این شیوه مشتری ترغیب به

خرید شود. مردم بیشتر سعی دارند از افرادی خرید کنند که ارتباط بهتر و صادقانه با آنها داشته باشد و بهترین اطلاعات را به آنها بدهد.  در نتیجه اگر فروشنده از یک متن از پیش آماده شده استفاده کند، اعتماد مشتری ها از دست می رود.

2)در ابتدای صحبت احوالپرسی با مشتری را فراموش نکنید!

اگر می خواهید مشتری را تعقیب به خرید کنید، در ابتدای صحبت زمان معرفی خود، با مشتری احوالپرسی کنید. طبق آمار، خرید از سوی مشتریانی که با آنها احوالپرسی می شود بسیار بیشتر است. در واقع همین نکته بسیار ساده باعث جلب اعتماد مشتری می شود، در نتیجه مدیریت ارتباط با مشتری هم برای شما بسیار ساده تر خواهد شد. این نکته هم برای تماس‌های تلفنی و هم برای ارتباط با مشتریان حضوری حائز اهمیت است.

بعد از احوال پرسی جویای نام مشتری شوید، زیرا انسان ها دوست دارند تا نام خود را بشنوند و زمانی که شما نام طرف مقابل را به زبان می آورید، ارتباط صمیمانه تری با مشتری برقرار خواهید کرد. سعی کنید هنگام مخاطب قرار دادن مشتری از نام او استفاده کنید. البته پیشوند خانم و آقا را هم فراموش نکنید.

3)ویژگی های مثبت محصولات خود را نسبت به محصولات دیگر بیان کنید!

در واقع در این حالت باید از تکنیک برجسته سازی مزایای محصول یا خدمات شرکت خود استفاده کنید. در نتیجه شما هنگام ارتباط با مشتری حتماً باید خاطر نشان کنید که محصول و خدمات شما بسیار با کیفیت تر و ارزان قیمت تر از محصولات دیگر است.

مشتری باید بداند که با خرید محصول و یا استفاده از خدمات شما کیفیت بهتر را به همراه قیمت مناسب تر خواهد داشت. در واقع گاهی اوقات زمانی که مشتری با شما تماس می گیرد و یا مراجعه حضوری دارد، می‌خواهد که به بررسی و مقایسه کالاهای مشابه بپردازد. در نتیجه شما به عنوان فروشنده برای ترغیب مشتری به خرید حتماً باید از ویژگی ها و مزایای مثبت محصولات و خدمات خود برای مشتری صحبت کنید.

در این بین اگر تخفیف ویژه برای محصولات و خدمات خود در نظر گرفته اید حتما باید مشتری را از وجود آن آگاه کنید.

4)تعریف و تمجید از محصول مانند معجزه عمل می کند!

سعی کنید در زمان بازرسی مشتری از محصول در مکالمات خود از ویژگی ها و نکات مثبت شخصیتی مشتری صحبت کنید. زیرا در این صورت اعتماد بیشتری کسب می شود و امکان ترغیب مشتری به خرید هم بیشتر می‌شود.

سعی کنید از عبارات و کلماتی که انرژی مثبت بیشتری دارند در صحبت‌های خود با مشتری استفاده کنید. از جمله این عبارات که *شما یکی از بهترین مشتری های ما هستید*، *سلیقه شما در خرید فوق العاده است* اشاره کرد. البته باید بدانید که در هیچ کاری افراط و تفریط نداشته باشید. زیرا تعریف و تمجید بیش از حد هم می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و یک دید منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

5)به عنوان یک مشاور فروش حرفه‌ای رفتار کنید!

یکی از راهکارهایی که می تواند در ترغیب مشتری به خرید موثر باشد، این است که مشتری حس کند که با یک فروشنده خوب و حرفه ای صحبت می کند. مشتری نباید تصور کند که شما تنها قصد فروش محصول و یا ارائه خدمات خود را دارید. او باید حتماً کار بلد بودن شما را متوجه شود. در نتیجه شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید مانند حرفه ای ها عمل کنید.

مشتری باید احساس کند که تخصص شما می تواند در خرید به او کمک کند. در واقع مشاوره دادن شما بیش از هر چیز اهیمت دارد. این موضوع باعث می‌شود تا اعتماد هشداری به شما افزایش پیدا کند. در نهایت هم اشتیاق مشتری برای خرید از محصول و استفاده از خدمات شما بیشتر می شود. باز هم تاکید می‌کنیم که زیاده‌روی در این موضوع انجام نشود. در واقع شما تخصص و تجربه بیشتری در مورد محصولات و خدمات شرکت خود دارید. این در حالی است که مشتری اطلاعات بسیار کمی دارد. در نتیجه باید باور داشته باشید که اطلاعات شما در این حوزه بسیار بیشتر است. این خودباوری تاثیر بسزایی در فروش بهتر شما دارد و باید از مهارت های فروشندگی خود به خوبی استفاده کنید.

6)حس ترس از دست دادن را در مشتری القا کنید!

شما باید حسی را در مشتری ایجاد کنید که او تصور کند اگر محصول و یا خدمات شما را استفاده نکند، چیز با ارزشی را از دست خواهد داد. این موضوع باعث می شود تا ترغیب مشتری به خرید بسیار بیشتر شود. این موضوع همان اصل روانشناسی فروش است. باید پیشنهاد فروش خود را به گونه‌ای بیان کنید که مشتری تصور کند که اگر آن محصول را خریداری نکنند آن را از دست داده است.

برای مثال کارشناسان فروش که در املاک کار می کنند، حتماً باید از این تکنیک فروش ترس از دست دادن استفاده کنند. آنها می‌توانند به مشتری بفهمانند که اگر این آپارتمان را در این بازه زمانی مشخص شده خریداری نکنند، ممکن است مالک، آن را به افراد دیگری که با آنها در ارتباط است به فروش برساند. در واقع در این صورت حس ترغیب مشتری تقویت می‌شود.

سعی کنید در صحبت‌های خود به مواردی اشاره کنید که این گونه فرصت ها دیگر پیش نمی آیند. جالب است بدانید که نام این روش FOMO به معنای ترس از دست دادن است. این ترس برای از دست دادن خرید محصول برای استفاده از یک خدمات خوب و مطمئن است. حتی در فروشگاه های آنلاین هم این روش کاربرد موثری دارد که از جمله آنها می‌توان به جمعه سیاه اشاره کرد.

7)تخفیفات باورنکردنی و مسابقات را فراموش نکنید!

یکی دیگر از راهکارهای جذب موفق مشتریان برای خرید محصول، تشویق آنها به واسطه مسابقه و یا تخفیف‌های هیجان انگیز است. این تخفیفات هم باید بر اساس شناخت مشتریان فعلی شما باشد. حتماً برای تخفیف اجناس و یا استفاده از خدمات خود، بازه زمانی مشخصی را در نظر بگیرید. باز هم با این شیوه حس ترس از دست دادن در مشتری القا می‌شود، در نتیجه مشتری ترغیب به خرید خواهد شد.

راه اندازی مسابقات هم در شبکه های مجازی برای جذب مشتری و احتمال خرید آنها بسیار بیشتر می‌شود. سعی کنید در کنار این مسابقات حتماً از نظر سنجی ها هم استفاده کنید تا با این روش و تکنیک از خواسته‌ها و روحیات مشتریان خود آگاه شوید.

نکته قابل توجه این است که مسابقات شما حتماً باید ارتباط مستقیمی با فروش محصولات برند شما داشته باشد. در واقع این مسابقات هدفمند باعث ترغیب مشتری به خرید خواهد شد.

8)تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت مشتری

توجه داشته باشید که در خریدهای آنلاین دسترسی مشتری به کیفیت و بررسی محصول وجود ندارد.  همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از افراد به علت ریسک ناپذیر بودن، خرید خود را انجام ندهند. اما اگر شرایطی به وجود بیاورید که مشتری اطمینان حاصل کند که در صورت عدم رضایت می تواند محصول را مرجوع کند، مشتری بیشتر برای خرید ترغیب خواهد شد.

9)شیوه های پرداخت متنوع

اگر یک محصول برای فروش و خدماتی برای استفاده دارید، سعی کنید شیوه های پرداخت متنوع تری را هم در اختیار مشتری قرار دهید تا مشتری به شیوه های گوناگون بتواند هزینه کالا را پرداخت کند. این موضوع باعث می شود تا مشتری خیلی راحت تر و در کمترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهد. زمانی که مشتری تجربه خوبی از اولین خرید خود داشته باشد، قطعاً تبدیل به مشتری وفادار خواهد شد.

10)اجازه تصمیم گیری به مشتری بدهید!

آخرین توصیه ما برای ترغیب مشتری به خرید این است که  از سوالات احتمالی و نیروی روانشناسی استفاده کنید. از مشتری بخواهید که از شما برای تصمیم گیری بهتر کمک بگیرد. در این صورت مشتری حس می‌کند که با یک مشاور فروش در ارتباط است، نه یک فروشنده معمولی که تنها قصد فروش محصول را دارد. در آخر هم اجازه دهید تا مشتری در مورد محصولات و خدمات شما فکر کند و تصمیم نهایی را بگیرد.

در واقع شما باید از روش ها و تکنیک هایی استفاده کنید که حالت متقاعد کردن مشتری را داشته باشد و به هیچ عنوان آنها را تحت فشار قرار ندهید.

  سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که شما ممکن است از روش های مختلفی، فروش داشته باشید. گاهی مشتریان شما به صورت تلفنی، گاهی به صورت غیر حضوری و آنلاین در سایت و گاهی هم به صورت حضوری تمایل به خرید دارند. شما باید راه و روش های مختلف تکنیک های فروش موفق را بدانید.

اگر این مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید، قطعا تنها با مطالعه همین مقاله اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد. تمامی مواردی که در قسمت بالاتر برای شما توضیح داده ایم، تکنیک ها و اصول متقاعد سازی مشتری برای فروش بیشتر و بهتر است. با این تکنیک ها ترغیب مشتری به خرید بسیار بیشتر می‌شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد تکنیک های اصولی ترغیب مشتری به خرید به دست آورده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *