در بازدید از وب سایت و استفاده از یک برنامه کاربردی و…اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب میکند ظاهر آن است.و اینجاست که اهمیت طراحی ui در وب سایت خودش را نشان میدهد.

طراحی ui یا رابط کاربری

رابط کاربری یا Ui که مخفف شده User Interface است به جنبه های گرافیکی و ساخت ظاهرى محصول و زیبا سازی وب سایت و نرم افزار شما می پردازد. یک طراح رابط کاربری باید با استفاده از محتوا رنگ و المان های بصری، سادگی و دسترس پذیری را در یک محصول برای کاربر فراهم کند.
رابط کاربری یا user interface قابلیت این را دارد که تصویر خوبی از سایت شما در ذهن مخاطب ایجاد یا خراب کند.
یک وب سایت اگر طراحی ui خوبی نداشته باشد برای کاربر خسته کننده و بی روح است مردم طراحی را می‌خواهند که برای آنها لذت بخش و جذاب باشد.
طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر از بودن در سایت لذت ببرد هرچقدر سایت از نظر محتوا و رنگ و … جذاب تر باشد کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما میماند که این برای سئو سایت شما یک امتیاز مثبت محسوب میشود و همچنین طراحی ui خوب باعث میشود که سایت شما سرعت خوبی داشته و زودتر نیاز کاربر را برطرف کند.
لازمه است بدانیم که ui بخشی از پروژه است که به راحتی توسط کاربر دیده میشود ولی ما علاوه بر رابط کاربری یه تجربه کاربری داریم که بخشی از پروژه است که ممکن است در نگاه اول دیده نشود اما بخش بزرگی از بقای پروژه به آن وابسته است.
علاوه بر ظاهر وب سایت باید کاربرد خوبی نیز برای کاربر داشته باشد و نیاز های او را بر طرف و باعث سردرگمی نشود.

طراحی ux یا تجربه کاربری

کلمه uX مخفف شده User Experience ، به طور خلاصه طراحی یا بهبود محصول برای کاربر، ازدید کاربر و بهبود مواردی مثل سهولت استفاده ، دسترسی آسان به محصول و افزایش لذت ازمحصول و… است.
متوجه شدیم طراحی یک ظاهر زیبا برای یک نرم افزار و وب سایت کافی نیست محصولی که طراحی میشود باید به راحتی کاربر را به هدفش برساند. یعنی کاربر از موقع ورود به سایت تا نهایی شدن خرید محصول اش بتواند به راحتی با اجزای مختلف وب سایت و اپلیکیشن کار کند.

تفاوت ui و ux

اگر چه معنا و مفهوم ui و ux مجزا هستند اما در طراحی مکمل یکدیگرند. ux رابط ها را مفید می کند و ui رابط ها را زیبا می کند.یک محصول مفید نیازی را برآورده می کند که قبلاً در بازار برآورده نشده است.

فرآیند تحقیق یک طراح UX :

شامل انجام یک تجزیه و تحلیل رقابتی، سپس توسعه حداقل محصول قابل دوام یا حداقل محصول ارزشمند است. محصولی که برای مشتریان هدف شما ارزشمند خواهد بود. این از طریق آزمایش در طول چرخه عمر محصول تأیید می شود.
هنگامی که جریان کاربر و وایرفریم‌ها نمونه‌سازی و… آزمایش شدند، رابط کاربری آنها را از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر میکند. این شامل انتخاب یک طرح رنگ و تایپوگرافی است که هم جذاب و هم برای استفاده ساده میباشد.
با این حال، انتخاب رنگ، تایپوگرافی و تعاملات بر اساس ترجیحات شخصی طراح نیست، بلکه بر اساس دلایل واضح و مشخصی است که مخصوص پرسونای طراحی شده توسط طراحان UX است.
با استفاده از این ها، طراحان UI یک سلسله مراتب بصری را پیاده سازی می کنند که به عنوان یک راهنما برای کاربران عمل می کند و به آنها اجازه می دهد تا بدانند چه کاری و چه زمانی انجام دهند تا به اهداف خود برسند.
یک سلسله مراتب به خوبی طراحی شده یک هدف اصلی را در هر صفحه برجسته می کند و برای کاربر مشخص می کند که در کجای سایت قرار دارد و در هر لحظه چه کاری می تواند انجام دهد. آنها این کار را با استفاده از قراردادها یا الگوهایی که کاربران قبلاً با آنها آشنا هستند انجام می دهند. این الگوها به عنوان سرنخ هایی برای کاربر در مورد چگونگی رسیدن به جایی که می خواهند عمل کنند می باشد.

در فرآیند طراحی، طراحان UX و UI چگونه با هم کار می کنند؟اهمیت طراحی ui در وب سایت

طراحان UI و UX هر دو نقش کلیدی در چرخه عمر توسعه محصول دارند.
طراحان UX کار خود را بر تجربه ای که کاربر با یک محصول دارد متمرکز می کنند هدف این است که محصولاتی کاربردی، در دسترس و لذت بخش بسازیم.
به طور معمول، طراحی و تحقیق UX اولین قدم در هنگام تصمیم گیری برای ساخت یک محصول یا برنامه است.
طراحان UX بیشتر تحقیقاتی را انجام می دهند که ایده های اولیه محصول را تأیید یا بی اعتبار می کند و توسعه محصول را هدایت می کند.
هنگامی که نمونه اولیه چندین بار تکرار شد و تا حد زیادی نهایی شد طراح رابط کاربری وارد عمل می شود و شروع به کار بر روی طراحی بصری می کند.
به گفته طراح نیک بابیچ:
بهترین محصولات دو کار را به خوبی انجام می دهند: ویژگی ها و جزئیات. ویژگی ها چیزی است که مردم را به سمت محصول شما می کشاند. جزئیات چیزی است که آنها را در آنجا نگه می دارد.
طراحی ux , ui در حوزه دیجیتال بسیار مهم است و قابلیت استفاده بالایی را برای کاربر ایجاد می‌کند قطعا با داشتن ui و ux میتوانید نظر کاربران را جذب کرده و اهداف خود از وب سایت به واقعیت تبدیل کنید، آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات ژو با یک طراحی اختصاصی و منحصر به فرد جلوه ای زیبا و منحصر به فرد برای سایت شما به ارمغان میاورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *